З 8 жовтня 2021 року споживчі кредити та мікропозики в Україні видаються за новими правилами. Нацбанк увів у дію постанову, відповідно до якої МФО та кредитні спілки зобов'язані надавати споживачам вичерпну інформацію про послуги зі споживчого кредитування та повну вартість позики. Про це повідомили у прес-службі НБУ.
Національний банк, який з 1 липня 2020 року адмініструє діяльність небанківських фінансових установ, продовжує наводити порядок у сфері споживчого та мікрокредитування.
5 жовтня регулятор прийняв постанову за №100. Цим документом НБУ встановив мінімальний обсяг інформації про умови видачі споживчого кредиту, яку небанківські фінустанови зобов'язані надавати споживачам. Нагадаємо, що аналогічні вимоги, які стосуються інформації про банківське кредитування діють з 1 вересня 2020 року.
Поява згадуваного документа викликана тим, що, на думку фахівців, відсутність вичерпних даних про реальні відсоткові ставки та приховані комісії вводить споживачів в оману та іноді ставить їх в умови, близькі до кабальних.
Згідно з постановою, фінустанови обов'язково мають інформувати клієнтів про:
Робити це потрібно, як пояснили в прес-службі Нацбанку, відповідно до єдиного уніфікованого формату і таким чином, щоб споживачі могли завантажити файл для ознайомлення. Інформація про онлайн кредит на карту має бути розміщена на сайті компанії не пізніше, ніж через три місяці з часу введення постанови в дію.
А через півроку (з 08.04.2022) на веб-сайті небанківської фінансової установи клієнтові повинні бути доступні калькулятори, з допомогою яких можна розрахувати витрати за кредитом відповідно до умов договору, укладеного зі споживачем.
Інформування користувача впродовж дії кредитної угоди має відбуватися через визначений канал зв'язку: особистий кабінет, месенджер, телефонні повідомлення.
Регулятор прописав і низку вимог, що стосуються рекламування споживчих кредитів. Зокрема, реклама не має вводити потенційних позичальників в оману. Потрібно вказувати не лише низьку відсоткову ставку на перший кредит (0% чи 0,01%), але й реальну річну ставку, максимальну суму та термін видачі грошей.
Рекламний текст має бути викладений у спосіб, який не ускладнює його візуальне сприйняття. Є чіткий перелік вимог щодо кольору і розміру шрифту, фонового забарвлення, а також названі ознаки, які вказують, що правила порушені. Наприклад, використовуються примітки, виписані жирним шрифтом або великими літерами, велика кількість кольорів (більше, ніж три), римські цифри, геометричні фігури.
Як ми повідомляли раніше, з 1 січня нинішнього року оформлення мікропозик відбувається за новими, більш прозорими правилами.