Онлайн-кредити видаються за новими правилами: більше прозорості, гарантій і відповідальності

Онлайн-кредити видаються за новими правилами: більше прозорості, гарантій і відповідальності

В Управлінні Нацбанку по нагляду за фінансовими компаніями повідомили про перші позитивні результати на ринку мікрокредитування, які стали можливими після введення в дію норм Закону №891-ІХ, які стосуються цієї сфери.

Зміни в умовах оформлення мікропозик

Згідно з офіційними даними Нацбанку, послугами МФО щодня користується близько 200 тис. людей, річна сума позик досягає 10-12 млрд грн. А от правовідносини у цій сфері донедавна не були чітко регламентовані. Тому у вересні 2020 року Верховна Рада ухвалила Закон, який унормовує порядок видачі споживчих швидких кредитів, формування та обігу кредитних історій.

Законодавчі норми, які регулюють ринок мікропозик, почали діяти з січня 2021 року. Відповідно до них, усі кредитні договори, розмір позики за якими не перевищує мінімальну зарплату, і які оформлені на термін до 30 днів, належать до споживчих і укладаються з урахуванням статей Закону «Про споживче кредитування».

Нововведення передбачають низку гарантій для позичальників:

  • закон забороняє нараховувати пеню і штрафи за порушення умов угоди у розмірі більшому, ніж подвійна сума кредиту;
  • кредитор не має права збільшувати відсоткову ставку і змінювати механізм нарахування процентів.

Закон захищає і МФО, зокрема у питанні про надання згоди на перевірку кредитної історії, збір, обробку і розповсюдження особистих даних та інформації про кредит у порядку, що визначений Законом «Про організацію формування та обігу кредитних історій».

Нові правила обмежують кількість мікрокредитів, які одночасно може отримати клієнт. Це зроблено, щоб знизити рівень проблемних позик, а також запобігти потраплянню позичальників у боргову “яму”.

МФО відтепер зобов'язані в повному обсязі розкривати інформацію про наявність комісій, реальну річну ставку, а не лише про пільгову.

Детальніше про всі нововведенням можна прочитати за посиланням.

Кампанія #ЗнайСвоїПрава

Крім додаткових вимог до фінустанов, які забезпечують прозорість їх діяльності, Нацбанк працює над підвищенням фінансової грамотності громадян. Для покращення обізнаності споживачів фінансових послуг з їхніми правами і обов'язками регулятор, за ініціативи Уповноваженого ВРУ з прав людини, розпочав інформаційну кампанію. У межах реалізації цілей та завдань кампанії на сайті НБУ створена сторінка “Знай свої права”, працює контакт-центр, свої запитання громадяни можуть надіслати через Viber і Telegram.

Ставлення МФО і їх клієнтів до нових правил

Представники тих мікрофінансових установ, які вже давно працюють на цьому ринку, стверджують, що до нововведень ставляться позитивно і адаптували свої умови оформлення швидких онлайн-позик до законодавчих норм:

  • штрафні санкції не перевищують подвійну суму кредиту;
  • відсоткова ставка зафіксована в договорі;
  • на головних сторінках сайтів доступні опис умов позики і приклад розрахунку процентів;
  • указано, що 0,01% це денна відсоткова ставка і доступна вона лише новим клієнтам.

Позитивно до введених змін ставляться і відповідальні позичальники. Ті, хто вже брав кредит за новими правилами, відзначають, що тепер мають можливість ознайомитися з умовами мікропозики до її оформлення, а значить, можуть порівнювати пропозиції, вибираючи більш вигідну.

Також вступила в дію програма “Доступна іпотека”, що має на меті зменшити вартість іпотечного кредитування та зробити власне житло доступнішим для пересічних українців.